Obiekty przygodowe mogą nam dać w zasadzie wszystko – jednostki, zasoby, doświadczenie, premie dla bohaterów na stałe lub tymczasowo, tymczasowe premie dla jednostek, artefakty, czary, modyfikatory ruchu po mapie, możliwość przejścia przez bramy, nowych bohaterów, odnowienie many, wskrzeszenie poległych bohaterów w armii, możliwość odkrycia zakopanego skarbu, premię do handlu zasobami, schronienie dla armii, odkrycie niezbadanych obszarów mapy, a nawet zadania.
Czas działania obiektów jest różny – stały lub czasowy, odnawiany codziennie lub co tydzień. Jedne obiekty znikają po użyciu, inne nie. Jedne można przejąć, innych nie. Na szczęście aby grać skutecznie nie trzeba znać tych teoretycznych podziałów, wystarczy mieć wiedzę na temat działania konkretnego obiektu.
Dla ciekawskich trochę statystyk. Mamy następujące liczby obiektów w danych kategoriach (w edytorze map, łącznie z losowymi):
- 14 miast
- 52 kopalnie
- 68 siedlisk
- 46 lokacji będących dodatkami dla bohaterów
- 32 modyfikatory ruchu
- 30 kaplic
- 32 obiekty zawierające skarby
- 102 lokacje związane z zadaniami
- 44 obiekty wodne
- 38 obiektów niesklasyfikowanych
- 7 lokacji z The Gathering Storm
- 7 lokacji z Winds of War
Czyli 458 w podstawowej wersji gry, 465 z pierwszym dodatkiem lub ostatecznie 472 z dwoma dodatkami.