Ostatnio na naszym forum

  • HoMM IV - Problemy natury technicznej
    Autor: Avatar, napisano 15 marca 2024 Przejdź
  • Pytania o Heroes 4
    Autor: Tabris, napisano 13 marca 2024 Przejdź
  • Spolszczenie Equilibris
    Autor: Bajdek, napisano 13 stycznia 2024 Przejdź

Ostatnio dodane mapy

  • Mini przygoda
    Autor: Krzysztof Sz, dodano Zobacz
  • Cztery Królestwa
    Autor: Zurtis, dodano Zobacz
  • Bagno
    Autor: N. N., dodano Zobacz

Interfejs

Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z Heroes IV, jesteś we właściwym miejscu. Omówione zostaną tutaj najważniejsze rzeczy odnośnie sterowania. Gra jest bardzo intuicyjna i w bardzo krótkim czasie można zorientować się co do czego służy.

Ekran mapy przygody

Tutaj odbywa się większość czasu gry. Na mapie poruszasz swoimi armiami oraz zdobywasz wszystko co ci potrzebne. Aby to robić wystarczy wyznaczyć daną armię, kliknięciem na planszy oznaczyć cel, a drugim kliknięciem potwierdzić ruch w tym kierunku. Większość terenu jest zupełnie niewidoczna i zostanie odkryta gdy się tam pojawisz. Widoczność odkrytego świata zależy jednak od tego, czy masz tam oflagowany budynek lub jest tam któraś z twoich armii. Jeśli nie, pojawi się tam mgła.

Po prawej stronie ekranu widzisz panel sterowania. Od góry znajduje się miniatura całej mapy, ilość zasobów które obecnie posiadasz oraz lista różnych opcji. Po środku mamy listę naszych armii i miast (na obrazku gracz nie posiada jeszcze miasta). W dolnej części widnieje lista umiejętności bohatera, ustawienie zaznaczonej armii i co najważniejsze - klepsydra. Gdy wykonasz wszystko co chciałeś, musisz na nią kliknąć, aby wrogowie mogli wykonać swój ruch.

Gdy oznaczysz na mapie cel do którego chcesz podejść, pojawią się zielone strzałki oznaczające trasę przemarszu. Gdy brakuje ci ruchu, pojawią się czerwone. Żółta strzałka z kursorem konia oznacza, że możesz zostać zaatakowany po zakończeniu tury. Gdy kursor zmieni się na miecz, oznacza to, że walka nastąpi zaraz po zrobieniu ruchu.

Klikając prawym przyciskiem myszy na wyznaczonym obiekcie możesz uzyskać większy lub mniejszy opis tego, co cię interesuje (w tym ogólny rozmiar wrogiej armii!).


Proponuję też żebyś się zapoznał z paskiem w prawym górnym rogu. Pierwsze dwa przyciski są rozwijane (menu systemowe i menu gry). Dalej znajdują się przycisk podglądu podziemi (jeśli mapa ich nie posiada nie jest aktywny), przycisk rzucania czarów na mapie przygody (jakiś bohater musi być zaznaczony), przycisk wykonania ruchu w zaznaczonym kierunku, przycisk targowiska (gdzie można wymieniać zasoby) oraz przycisk przeglądu królestwa (informacje o miastach, armiach, bohaterach oraz dziennym dochodzie w zasobach).

Skróty na mapie przygody:

ALT + N - Nowa mapa

ALT + C - Nowa kampania

ALT + L - Wczytaj grę

ALT + S - Zapisz grę

ALT + O - Ustawienia

ALT + M - Menu główne

ALT + R - Restart mapy

ESC - Wyjście

I - Informacja o mapie

M - Targowisko

G - Gildia złodziei

P - Puzzle

K - Przegląd Królestwa

Home - Wycentrowanie zaznaczonej armii lub obiektu

H - Następny bohater

Z - Uśpienie

W - Obudzenie

T - Następne miasto

ENTER - Ruch w wyznaczonym kierunku

C - Rzucanie zaklęcia

D - Kopanie

Q - Dziennik zadań

V - Widok świata

U - Przełączanie podziemi/ powierzchni

E - Koniec tury

Strzałki - Ruch armią na mapie

CTRL + strzałki - Przesuwa mapę przygody

Page up / page down - Przewijanie listy armii i miast

Ekran pola bitwy

Ekran pola bitwy znacznie łatwiej zrozumieć. Większość to teren na którym rozgrywa się walka. W górnej części widnieją obrońcy, a w dolnej atakujący. Po prawej części jest pasek i następujące opcje (licząc od góry):

  • Księga czarów - pozwala wybrać czar, dotyczy bohaterów i niektórych jednostek.
  • Obrona - po wciśnięciu istota traci ruch, ale jej parametr obrony wzrośnie na jedną turę o 25%.
  • Czekanie - po wciśnięciu istota wstrzymuje ruch, który wykona później.
  • Lista akcji - pozwala wybrać akcję w zależności od tego, jakie istota ma możliwości (atak w walce wręcz, atak na dystans, ruch, atak i powrót, czar...).
  • Walka automatyczna - komputer przejmuje sterowanie za gracza, ponowne kliknięcie oddaje kontrolę graczowi.
  • Ustawienia - można tu wczytać i zapisać grę oraz ustalić kilka detali, takich jak szybkość animacji, widok zasięgu jednostek czy siatki pola bitwy.
  • Ucieczka - bohaterowie pojawią się w najbliższym mieście, a armia zostanie utracona - nie można uciec, gdy w armii nie ma żywych bohaterów.
  • Poddanie się - cała armia pojawi się w najbliższym mieście za pewną sumę złota - nie można się poddać, gdy w przeciwnej armii nie ma bohaterów.

Kliknięcie prawym przyciskiem myszy na istotę przeciwnika pokaże ci jej zasięg ruchu (jeśli jest włączony).

Skróty na polu bitwy:

C - rzucanie zaklęcia

D - obrona

W - czekanie

F5 - preferuj walkę wręcz

F6 - preferuj ruch

F7 - preferuj rzucanie czarów

F8 - preferuj atak dystansowy

A - auto walka

O - opcje pola bitwy

R - ucieczka

S - poddanie się

Skróty w ekranie miasta:

B - lista budynków

H - rekrutacja bohaterów

C - rekrutacja istot

M - gildia magów

S - rozdzielenie stworzeń

L - wybór zarządcy miasta

Strzałki prawo / lewo - oznaczanie bohatera i istot

Page up / page down - kolejne/poprzednie miasto

Strzałka w górę - dodaj armię wizytującą do garnizonu

Strzałka w dół - dodaj istoty z garnizonu do armii wizytującej

Spacja - zamień garnizon i odwiedzających miejscami

Enter - zatwierdzenie

Skróty ekranu armii:

C - rzucanie czaru

D - dymisja istot lub bohaterów

S - rozdziel stworzenia

L - luźna formacja

T - ciasna formacja

Q - kwadratowa formacja

Strzałki prawo / lewo - oznaczanie kolejnych istot

Page up / page down - oznaczanie kolejnych armii

Shift + page up / page down - przewijanie listy przedmiotów z plecaka

Strzałka w górę - dodaj armię wizytującą do garnizonu

Strzałka w dół - dodaj istoty z garnizonu do armii wizytującej

Spacja - zamień garnizon i odwiedzających miejscami

Enter - zatwierdzenie

Skróty księgi czarów:

Strzałki prawo / lewo - przełączanie stron

Page up / page down - przełączanie rodzajów magii

D - czary obrażeń

S - czary przywołań

U - klątwy

B - błogosławieństwa

L - wszystkie czary

A - czary mapy przygody

C - czary pola bitwy

I - indeks

T - czary z artefaktów