| Tarcza | Przedmiot | Bohater zyskuje +3 do obrony. Koszt: 100 złota |
Pergaminy i zwoje to niestandardowe artefakty, bowiem są różnymi "nośnikami" zaklęć, jest więc ich tyle rodzajów co i czarów. Pierwsze z nich można kupować w Konserwatoriach, ich cena zależy od poziomu:
- I - 250 złota
- II - 500
- III - 750
- IV - 1000
- V - 1 500
Obydwu rodzajów przedmiotów nie da się losowo umieścić na mapie, chyba, że poprzez skarbce; Wieża z kości słoniowej i Świątynia je przechowują.
| Pergamin | Pergaminy i zwoje | Jeśli bohater ma odpowiednią umiejętność może nauczyć się zapisanego zaklęcia. |
| Zwój | Pergaminy i zwoje | Bohater zyskuje możliwość rzucenia zapisanego czaru, a jego koszt wynosi połowę many (zaokrąglając w dół). |
| Krasnoludzka tarcza | Skarb | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +20% do obrony. |
| Podręcznik ucznia | Skarb | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć I poziomu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Tarcza Stabilności | Pomniejszy | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. |
| Dziennik Mistrza Żeglarstwa | Pomniejszy | Armia bohatera zyskuje +25% do ruchu na mapie, na wodzie. Dodatkowo w czasie morskich potyczek jednostki zyskują +20% do ataku i obrony. |
| Demonariusz | Pomniejszy | Zaklęcia z grupy Przywoływań demonów zyskują +100% do mocy. |
| Dziennik wędrowca | Pomniejszy | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć II poziomu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Jastrząb o imieniu Bryza | Pomniejszy | Zwiększa zasięg wzroku bohatera o 2. Możliwość wylosowania przedmiotu domyślnie blokowana. |
| Lwia Tarcza Odwagi | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +40% do obrony. |
| Tarcza Życia | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru Ochrona przed Śmiercią. |
| Nienaturalna tarcza | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru Ochrona przed Naturą. |
| Tarcza Chaosu | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru Ochrona przed Ładem. |
| Tarcza Śmierci | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru "Obrona przed Życiem" - zyskują +50% do obrony konwencjonalnej i magicznej przed istotami, oraz czarami ze sfery Życia. |
| Tarcza Ładu | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru Ochrona przed Chaosem. |
| Tarcza ze smoczej łuski | Główny | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +30% do obrony. Są też pod wpływem czaru "Obrona przed ogniem" - są odporne na czary ognia i zionięcie, w 50% na ataki bazujące na tym żywiole. |
| Księga zaklęć mistrza | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć III poziomu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Kompendium mistrza gildii | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć IV poziomu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Księga Życia | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć magii Życia, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Księga Natury | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć magii Natury, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Księga Chaosu | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć magii Chaosu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Księga Śmierci | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć magii Śmierci, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Księga Ładu | Główny | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć magii Ładu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Tarcza z adamantu | Inne | Bohater zyskuje +3 do obrony. Jednostki w armii zyskują +50% do obrony. |
| Księga arcymaga | Inne | Bohater zyskuje dostęp do wszystkich zaklęć V poziomu, o ile posiada odpowiednie umiejętności. |
| Mandolina Aiffy | Inne, z zestawu | Bohater zyskuje dostęp do czarów: Pieśń pokoju, Grupowy zapał, Przeklęta pieśń. |
| Szala lodu | Inne, z zestawu | Bohater ma zmniejszony koszt rzucania czarów ze sfery Ładu o 2. Jest pod wpływem czaru Ochrony przed Chaosem. A także Ochrony przed Lodem - odporny jest na czary z grupy lodu, a także otrzymuje 50% od ataków bazujących na lodzie. |